Mopeden min er frisk!

Da er jeg endelig fornøyd med mopeden. Den har gått som ei klokke i hele vinter, og startet selv i 25 minus. Det eneste problemet jeg har hatt er at el-starten ikke virker i minusgrader.

Men, når våren kom og det begynte å bli vått ute fikk jeg problemer. Mopeden nektet å kjøre så lenge veiene var våte. Til å begynne med trodde jeg det var kondensproblemer og prøvde uten hell med kondensfjerner. Deretter oppdaget jeg at luftfilteret ennå ikke var helt tett etter at Tores eftf. ødela det i høst. Jeg klinte inn med noe som heter tacky tape (minner litt om skoletyggis) hele veien rundt i stedet for pakning. Nå ble den litt bedre, men jeg kunne fremdeles ikke kjøre til skolen i regnvær uten at den stoppet før jeg var fremme.

Løsningen viste seg å være å utvide åpningen på luftinntaket. Jeg har jo tidliger vært nøtt til å strupe inn luftinntaket da det ikke finnes noen annen måte å justere blandingen i gasseren på. Resonerte meg frem til at jeg antagelig har stupet så mye at den akkurat har gått rent, men når det ble mye fukt i lufta fikk ikke motoren nok oksygen fordi lufta inneholdt en del vann. Jeg åpnet litt på innstrupingen og oljet inn luftfilteret og nå går mopeden som en drøm. Faktisk har den aldri gått så bra før, greier 55 i slake oppoverbakker nå!

Tags: , ,

Leave a Reply

Spam Protection by WP-SpamFree

Spam protection by WP Captcha-Free

Vote for Launchpad to add usage statistics.
Bloggurat
Bloggurat
Twitter: anoteng

BalleClorins geekblog is using WP-Gravatar